Tallers i activitats adreçades als i les alumnes de secundària, batxillerat i cicles formatius, amb la intenció d'apropar als centres d'ensenyament un nou model d'economia com a aposta de transformació. Consulta el catàleg de formacions per saber-ne més: Catàleg de formacions de Ponent Coopera per a centres educatius

1- L'ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA EN EL CONTEXT ACTUAL

En aquesta sessió s’introdueix el concepte d’economia social i solidària per tal d’entendre què és i quins valors i principis la defineixen. Per fer-ho, cal analitzar el context econòmic global i emmarcar l’economia social i solidària en aquest. Aterrant-ho amb les iniciatives econòmiques transformadores que estan presents en la nostra societat.
 
Objectius:

- Conèixer els principis i valors de l’Economia Social i Solidària.

- Saber quins són els trets diferencials de les empreses socials.

- Conèixer altres models empresarials més respectuosos amb les persones i el medi ambient.
2- EMPRENEDORIA COL·LECTIVA I COOPERATIVISME
 
La sessió està enfocada a motivar l’emprenedoria col·lectiva entre l’alumnat. Presentant el model cooperatiu en les seves diferents tipologies per tal d’evidenciar la possiblitat de col·lectivitzar des del consum a la producció de béns i serveis. L’activitat pretén ser un punt de partida per tal que el professorat pugui aprofundir en la matèria en la mesura de les necessitats de la seva àrea curricular, i amb el grau que consideri més adequat als seus objectius.

Objectius:

- Conèixer el model cooperatiu i les seves principals característiques

- Descobrir els diferents tipus de cooperatives

- Despertar inquietuds d’emprenedoria col·lectiva

- Transmetre els valors implícits en el treball cooperatiu
3- NOSALTRES: AGENTS TRANSFORMADORS
 
Nosaltres que podem fer avui? Sota la perspectiva de possibles emprenedores cooperativistes però també com a consumidores conscients. Veurem alternatives a les grans cadenes de producció i distribució. I analitzarem, des de la nostra quotidianitat, el paper que tenim com agents de transformació de determinats models econòmics.


Objectius: 

- Donar a conèixer l’economia social i solidària com una eina de transformació social.

- Donar a conèixer el consum conscient i transformador

- Desenvolupar la capacitat d’anàlisi crítica de l’alumnat

- Prendre consciència de la capacitat transformadora de cada persona
4- CONEIXEM LES COOPERATIVES DEL NOSTRE ENTORN
 
L’activitat consistirà en visitar una empresa cooperativa o convidant a l’aula a una cooperativa de l’entorn, a fer una sessió divulgativa sobre el seu funcionament, la seva organització i la seva activitat.


Objectius:

- Apropar l’alumnat a les empreses cooperatives del seu entorn.

- Donar a conèixer de primera mà experiències reals d’emprenedoria cooperativa.

- Conèixer les característiques específiques del treball cooperatiu i aprendre les dinàmiques del món laboral i empresarial.

- Visualitzar l’autoocupació mitjançant una cooperativa com a sortida professional.
5- CREEM UNA COOPERATIVA D'ALUMNES!
 
L’activitat consistirà en un acompanyament expert per a crear amb l’alumnat una cooperativa, formada i gestionada pels alumnes, que amb la col·laboració del professorat, desenvolupi activitats productives i econòmiques amb l’objectiu de posar a la venda productes o serveis. La seva finalitat principal és la de potenciar l’emprenedoria col·lectiva dels alumnes a través de la creació d’una empresa cooperativa, on la participació i la implicació dels alumnes sigui clau, ja que les decisions seran preses per ells mateixos, alhora que hauran de ser responsables de la gestió social i econòmica de la cooperativa i dels resultats de la seva activitat.

Objectius:

- Experimentar la realització d’una activitat econòmica a través d’una empresa democràtica i participativa

 
- Posar a l’abast de les participants activitats i processos que els permetin assajar de forma activa els valors cooperatius: democràcia, participació, ajuda mútua i solidaritat.

- Identificar com l’economia social i cooperativa pot esdevenir una eina per enfortir i enriquir els projectes emprenedors.

- Corresponsabilitzar a l’alumnat en un projecte en el qual les decisions seran preses per ells mateixos.

Per tal de fer arribar l’Economia Social i Solidària i el cooperativisme a l’aula, des de Ponent Coopera a més d’oferir tallers i formacions, volem facilitar un calaix de recursos per tal que els docents puguin introduir la temàtica de manera autònoma. Així doncs, aquí hi trobareu:

–    Presentacions


–    Dinàmiques

Enllaços a material didàctic publicat:

Recull de dinàmiques curtes per a l’aula


> Sol·licita'ns l'oferta formativa que més t'interessi!
> Hem realitzat tallers de formació a:
img
INS Josep Vallverdú de Les Borges Blanques
img
INS Alfons Costafreda de Tàrrega
img

INS Ciutat de Balaguer

 
img



Centre de
Formació New School de Tàrrega


 
img
INS Caparrella de Lleida
img
INS Guissona
img
Escola d'Art Municipal Leandre Cristòfol de Lleida
img
INS Torre Vicens de Lleida